Popularne techniki marketingowe

Ostatnio w marketingu pojawiło się wiele nowych terminów takich jak content marketing, growth hacking, real-time marketing czy storytelling. Ich popularność nieco zepchnęła na dalszy plan podstawowe techniki i narzędzia stosowane w marketingu. Warto o nich pamiętać, gdyż od lat przynoszą najlepsze rezultaty. Można je stosować zarówno w marketingu tradycyjnym, jak i internetowym. Jakie zatem techniki marketingowe wyróżniamy?

Cross-selling

Pozyskanie klienta jest stosunkowo od 4-7 razy droższe niż jego utrzymanie. Oczywiście jest to uwarunkowane branżą, w jakiej funkcjonują. Cross-selling to tzw. sprzedaż krzyżowa, która polega na oferowaniu stałym klientom produktów bądź usług nieco innych niż te, z których aktualnie korzystają lub już skorzystali w przeszłości. Najczęściej tego typu technika stosowana jest w bankach. Jest to dość skuteczna technika, ponieważ łatwiej jest namówić już pozyskanego klienta na nową usługę w sytuacji, gdy wyraził swe zadowolenie poprzednią usługą danej firmy. Ryzyko z takiej transakcji jest dużo mniejsze, gdyż obie strony wiedzą, czego mogą oczekiwać od siebie.

Popularne techniki marketingowe

Up-selling

To podobna usługa do tej wyżej omówionej, gdyż tak samo oferuje się usługę pozyskanym już klientom. W przypadku jednak skupia się ona na sprzedaniu nieco droższej wersji produktu czy też usługi. Na początku większość firm oferuje najtańsze wersje swych produktów czy usług. Dopiero po jakimś czasie wychodzi z nową ofertą nieco szerszych funkcji czy rozszerzeń. Bywa, że na początku wiele usług jest darmowych, dopiero po jakimś czasie np. pojawia się usługa korzystania z danej wersji bez reklam.

Sprzedaż produktów i usług komplementarnych

Technika ta działa podobnie do cross-sellingu. Polega na sprzedawaniu klientowi produktu głównego przy jednoczesnym zwiększaniu wartości pojedynczej transakcji, proponując produkt dodatkowy. Taki produkt cechuje się tym, że jest względnie niedrogi i stanowi uzupełnienie zakupionego wcześniej towaru. Kupując buty w sklepie obuwniczym sprzedawca proponuje specjalnie dopasowany do nich produkt np. pastę do butów.